Smiths varvräknare

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
mini2fast4u
Inlägg: 373
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 08:31
Ort: Halmstad
Kontakt:

Smiths varvräknare

Inlägg av mini2fast4u »

Hej alla!



Någon som har ett tips om hur jag sparkar i gång en gammal klassisk smiths varvräknare?

Det är den modellen som inte sitter direkt kopplad till tändspolen utan i en ring på baksidan liksom, tror den kallas för sensed rpm meter.

Den har funkat innan och har för mej att kabeln som går liksom i en loop på baksidan skall vara dragen på ett speciellt sätt och vara av en viss längd och typ för att den skall funka! Nu är den stendöd!!!!!



Tacksam för ett utlåtande!!!???? MVH Tobbe :?
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
Användarens profilbild
mini2fast4u
Inlägg: 373
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 08:31
Ort: Halmstad
Kontakt:

hellå?

Inlägg av mini2fast4u »

Ingen som har ngt tips?
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
Användarens profilbild
Pelle
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 12:28
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Pelle »

Det kan vara så att varvräknaren behöver någon form av motstånd för att funka.

Jag hade en gammal jänke en gång och där var varvräknaren kopplad via ett förkopplingsmotstånd typ samma som sitter på kojorna mellan + och tank/tempmätare.
Heaven is a halfpipe !!!!!
Användarens profilbild
Magnusson
Inlägg: 255
Blev medlem: 27 november 2004 kl. 21:22
Ort: Halmstad

Inlägg av Magnusson »

Kabeln mellan spolen och fördelaren ska gå igenom den lilla plasthaken på mätaren. Funkar på samma sätt som när du trär klämman på tändinställningslampan över tändkabeln tror jag :wink:
Går det så går det!!
Användarens profilbild
mini2fast4u
Inlägg: 373
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 08:31
Ort: Halmstad
Kontakt:

nehe

Inlägg av mini2fast4u »

Magnusson skrev:Kabeln mellan spolen och fördelaren ska gå igenom den lilla plasthaken på mätaren. Funkar på samma sätt som när du trär klämman på tändinställningslampan över tändkabeln tror jag :wink:


Så har jag det kopplat nu men det funkar inte.....
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
Användarens profilbild
Magnusson
Inlägg: 255
Blev medlem: 27 november 2004 kl. 21:22
Ort: Halmstad

Inlägg av Magnusson »

Då är nog mätarn kass?

Marknad i stan imorgon!
Går det så går det!!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Elektricitet är spännande...

Inlägg av Cooper-74 »

Hade en sån i en Ford Cortina för länge sen..



Sladden som gick igenom "ringen" på baksidan av varvräknaren var tvungen att vara kopplad på rätt håll annars startade inte bilen!

Har för mig att strömmen från spolen skulle gå igenom denna "loop/ring" för att allt skulle funka :roll:

Var ett tag sen....
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Skriv svar