Insug
Insug
Hej
Hade tänkt bygga insug. istället för att bygga det tänkte jag fråga om någon har en bra formel eller rekomendationer på utformningen av insuget. Hade tänkt använda mig av två st 30mm Amalförgasare. om jag fattat rätt så ska man ha samma innerdiameter på insuget som förgasaren men hur långt ska man ha det?
//Fabian
Hade tänkt bygga insug. istället för att bygga det tänkte jag fråga om någon har en bra formel eller rekomendationer på utformningen av insuget. Hade tänkt använda mig av två st 30mm Amalförgasare. om jag fattat rätt så ska man ha samma innerdiameter på insuget som förgasaren men hur långt ska man ha det?
//Fabian
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
Re: Insug
Tycker det är coolt med Amal (som f.d. Nortonåkare), Concentric eller modernare? Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga..Fabbe skrev:Hej
Hade tänkt bygga insug. istället för att bygga det tänkte jag fråga om någon har en bra formel eller rekomendationer på utformningen av insuget. Hade tänkt använda mig av två st 30mm Amalförgasare. om jag fattat rätt så ska man ha samma innerdiameter på insuget som förgasaren men hur långt ska man ha det?
//Fabian
/ M
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: Insug
Det är två stycken Concentric förgasare som jag fått av min farfar. Fick även en drös med munstycken så jag kan ställa in dem sedan.
Vet inte riktigt vilket varvtal dem ska stämmas av till men kan tänka mig något mellan väg och busvartal.
Vet inte riktigt vilket varvtal dem ska stämmas av till men kan tänka mig något mellan väg och busvartal.
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
Re: Insug
Så här ser Minispares ut men de är för 8 ports topp...
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=37341
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=35503
/ m
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=37341
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=35503
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: Insug
Har fått ihop insuget och monterat det i bilen, tänkte att jag kunde lägga ut bilder på hur det blev.
En trevlig effektökning blev det ifall ihop med extraktorgrenröret och en portad topp
Man kanske inte ser så jätte mycket på bilderna men bilder kan alltid vara trevligt.
En trevlig effektökning blev det ifall ihop med extraktorgrenröret och en portad topp

Man kanske inte ser så jätte mycket på bilderna men bilder kan alltid vara trevligt.
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
Re: Insug
Man tackarheemini skrev:Ser snyggt ut!

Den högra om man ser på bilden är till kopplingen och den andra är till bromsen.Tulka skrev:Ser lite skumt ut med huvudcylindrarna? Är det två kopplingscylindrar?
Tulka
vad är det som är så skumt?
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
Re: Insug
Den här typen av broms och kopplingscylindrar liknar varandra utvändigt,men burkarna sitter olika vinklade. På bilden ser man att den ena skjuter fram framför den andra och för tätt ihop? Innerdiametrarna kan skilja och cylindrar för skivbroms innehåller en strypventil. Med större bromsar var det ju också större volym i bromsburken. Har bilen vart på nån bilverkstad som inte är så noga under dom senaste 40+ åren?
Tulka
Tulka
Re: Insug
Ja den ena skuter fram längre en dem andra.
Har haft problem med bromsarna länge och dem tar långt ner. Menar du att jag har en huvudkopplingscylinder istället för en huvudbromscylinder?
Har haft problem med bromsarna länge och dem tar långt ner. Menar du att jag har en huvudkopplingscylinder istället för en huvudbromscylinder?
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
Re: Insug

Ok,jag prövar med en bild istället.Enklast att skilja broms och kopplingscylindrar åt
är att pröva att sätta på en lednyckel på någon av bultarna.
Det går bara på ena bulten på kopplingscylindrarna.På sjuttiotalsbilarna är också fotplattan större på bromscylindrarna eftersom hålet i karossen är förberedd
för tvåkretscylindern.Detta syns också på det här fotot.
Tulka