Insug

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Fabbe
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2009 kl. 00:02
Ort: Borås

Insug

Inlägg av Fabbe »

Hej

Hade tänkt bygga insug. istället för att bygga det tänkte jag fråga om någon har en bra formel eller rekomendationer på utformningen av insuget. Hade tänkt använda mig av två st 30mm Amalförgasare. om jag fattat rätt så ska man ha samma innerdiameter på insuget som förgasaren men hur långt ska man ha det?

//Fabian
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Insug

Inlägg av Manne »

Fabbe skrev:Hej

Hade tänkt bygga insug. istället för att bygga det tänkte jag fråga om någon har en bra formel eller rekomendationer på utformningen av insuget. Hade tänkt använda mig av två st 30mm Amalförgasare. om jag fattat rätt så ska man ha samma innerdiameter på insuget som förgasaren men hur långt ska man ha det?

//Fabian
Tycker det är coolt med Amal (som f.d. Nortonåkare), Concentric eller modernare? Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga..
/ M
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Fabbe
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2009 kl. 00:02
Ort: Borås

Re: Insug

Inlägg av Fabbe »

Det är två stycken Concentric förgasare som jag fått av min farfar. Fick även en drös med munstycken så jag kan ställa in dem sedan.

Vet inte riktigt vilket varvtal dem ska stämmas av till men kan tänka mig något mellan väg och busvartal.
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Insug

Inlägg av Manne »

Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Fabbe
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2009 kl. 00:02
Ort: Borås

Re: Insug

Inlägg av Fabbe »

Det var från minispares som jag fick min inspiration :D

Är det någon som kör med dubbla 1 1/4" ( 32mm ) förgasare som kan tänka sig att mäta längden på sitt insug?
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
Användarens profilbild
Fabbe
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2009 kl. 00:02
Ort: Borås

Re: Insug

Inlägg av Fabbe »

Har fått ihop insuget och monterat det i bilen, tänkte att jag kunde lägga ut bilder på hur det blev.
En trevlig effektökning blev det ifall ihop med extraktorgrenröret och en portad topp :D

Man kanske inte ser så jätte mycket på bilderna men bilder kan alltid vara trevligt.
Bilagor
ijk.JPG
in.JPG
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Insug

Inlägg av heemini »

Ser snyggt ut! :rivstart:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Insug

Inlägg av Tulka »

Ser lite skumt ut med huvudcylindrarna? Är det två kopplingscylindrar?

Tulka
Användarens profilbild
Fabbe
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2009 kl. 00:02
Ort: Borås

Re: Insug

Inlägg av Fabbe »

heemini skrev:Ser snyggt ut! :rivstart:
Man tackar :D
Tulka skrev:Ser lite skumt ut med huvudcylindrarna? Är det två kopplingscylindrar?

Tulka
Den högra om man ser på bilden är till kopplingen och den andra är till bromsen.
vad är det som är så skumt?
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
kama
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 september 2009 kl. 21:59
Ort: Karlshamn

Re: Insug

Inlägg av kama »

Hallå!

Det "skumma" är att det är ett enkrets bromssystem på denna.
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Insug

Inlägg av Tulka »

Den här typen av broms och kopplingscylindrar liknar varandra utvändigt,men burkarna sitter olika vinklade. På bilden ser man att den ena skjuter fram framför den andra och för tätt ihop? Innerdiametrarna kan skilja och cylindrar för skivbroms innehåller en strypventil. Med större bromsar var det ju också större volym i bromsburken. Har bilen vart på nån bilverkstad som inte är så noga under dom senaste 40+ åren?

Tulka
Användarens profilbild
Fabbe
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2009 kl. 00:02
Ort: Borås

Re: Insug

Inlägg av Fabbe »

Ja den ena skuter fram längre en dem andra.
Har haft problem med bromsarna länge och dem tar långt ner. Menar du att jag har en huvudkopplingscylinder istället för en huvudbromscylinder?
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Insug

Inlägg av MinMorris »

Jag har två minis från 70-talet och båda har likadana bromscylindrar så jag tycker inte alls det ser konstigt ut. Mina är enkelkrets och de heter Lockheed.
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Insug

Inlägg av Tulka »

Bild

Ok,jag prövar med en bild istället.Enklast att skilja broms och kopplingscylindrar åt
är att pröva att sätta på en lednyckel på någon av bultarna.
Det går bara på ena bulten på kopplingscylindrarna.På sjuttiotalsbilarna är också fotplattan större på bromscylindrarna eftersom hålet i karossen är förberedd
för tvåkretscylindern.Detta syns också på det här fotot.

Tulka
Skriv svar