Rengör just nu en hydraulmotor från rost. Ska sedan bygga en rörbock av den så det kommer bli lite olika nya erferenheter som länkas samman i projektet. Första är att rengöra motorn, sätta ihop pump med elmotor, skaffa en direktionsventil och få allt funka ihop så att motorn blir tillräckligt stark. vilket jag inte tvivlar på. Ska tydligen komma från nåt flygrelaterat volvotjaffs. Drivaxeln är 45mm.
Motorcykelladdare på 12volt och 1ampere får verka som strömkälla. Eftersom strömmen går från minus till plus så sätter man minuspol (negativ ledare) på delen i stål (ingen aluminium får köras i kaustiksoda, dock går koppar bra med), och pluspolen på offeranoden som får ta emot järnoxiden. Man styr alltså kemiska förloppet med alektricitet och kan påverka åt vilken riktning man vill ha reaktionen.
Receptet som jag läst på olika ställen och sammanfört är:
1. Att man ska ha ungefär en matsked natriumhydroxid/kaustiksoda/propplösare per 5 liter vatten.
2. Strömmen ska bestå av låg spänning, rimligtvis billaddare på 12 volt och helst inte över 5ampere (varför nu detta?!).
3. Mer soda än rekommenderat snabbar på processen, men blir mer obehagligt att handha då det är starkare bas.
4. Vattnet ska täcka detaljerna som ska elktrolysas med ett par centimeter iallafall, någon skrev ett par decimeter men det spelar nog ingen roll.
Och för övrigt ska man tänka på att man handskas med en stark bas, som gör om fettet i händerna till tvål och lätt löser organiska material, som människor =) Därför man har det som propplösare, för att lösa hår och annat organsiskt skit.
Basen förstör inte stål, eller koppar, inte heller plast, men lång exponering av glas gör det skört och kan krackelera det.
Basen förstör aluminium.
Varför en elektrolytisk bas istället för tex saltsyra? Dels för att man styr förloppet av reaktionen med hjälp av elektricitet. Man frigör rosten men återför metallen ur järnoxiden till sin ursprungsplats, så man reparerar mer eller mindre strukturen med, vilket utan elektrolysen skulle försvinna med järnoxiden.
Saltsyra förstör stålet och får det att rosta mycket fortare efter exponering, även efter rentvättning. Det kan man se på bilar som brunnit, plaster bildar saltsyra i gasavvecklingen och det korroderar bilen mycket snabbare. Och namnet Salt+syra rimmar dåligt med stål, då det är salterna i luften och miljön som rostar plåten. Andra syror som fosforsyra osv kan jag inte svara för, för det har jag inte läst om. Men detta har jag specifikt läst om.
Dessa bilder är före resultatet:








(i morgon efter ett dygn ska jag kolla första gången)