Mk1 -67
Re: Mk1 -67
Fortsatt jobb med karossen... För att få den nya biten i karossidan så mycket i nivå med den existerande plåten som möjligt så falsade jag ändarna med ett kombinerat fals/stansverktyg från biltema (en bra investering för er som ska göra mycket plåtarbete). Den falsade inte riktigt så mycket som jag skulle vilja men det minimerar ändå mängden spackel som måste på sen.
Och plåtbiten på plats:
Grovjobbet på vänstersidan avklarat, över till högersidan, där den inre stänkskärmen var så dålig av rost och gamla idiotlagningar att jag plockade bort hela rasket. Detta blir den klurigaste plåtbiten att tillverka själv tror jag:
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
- Mr Gotland
- Moderator
- Inlägg: 315
- Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
- Ort: Gotland
Re: Mk1 -67
Mycket rost att laga
men de ser ut att bli bra
Lycka till !


men de ser ut att bli bra

Lycka till !

1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61
// Emil
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61
// Emil
Re: Mk1 -67
Tack! Lite uppmuntran hjälper alltid.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Re: Mk1 -67
Bra jobbat! Kämpa på!


Re: Mk1 -67
det är nummer på alla delar av gångjärnen, har för mig att det är typ 1+2 uppe på vänster sida, 3+4 uppe på höger sida, 5+6 nere på vänster sida, 7+8 nere på höger sida.blacksaabrules skrev:Gångjärnen är olika uppe och nere vill jag minnas.
Dom ska följa karossens rundning, om du har dom lösa kommer du se skillnaden.
Eller om det började på höger sida...
Men som sagt, det ser man när man provar dem på plats..

Re: Mk1 -67
Så, om någon vill ha ett tomt mk1-chassi, under påbörjad renovering, eller bara papperna och brickan med chassinumret, så hör av er. Jag söker nu också efter ett nytt objekt. Helst mk1 eller mk2. Gärna en stationsvagn!
Peace out.
/Jörgen
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
- blacksaabrules
- Inlägg: 353
- Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
- Ort: Öland
Re: Mk1 -67
Inte ska du väl ge upp när du har lagt ner så mycket jobb på bileländet
. Ut på sjön med dej, så ska du se att det finns mer jävlaranamma i sinnet när du kommer hem igen. Sen är saken snart biff och du står med en rostfri och ospacklad koja i garaget, mycket roligare
/ Erik


/ Erik
Re: Mk1 -67
Klart att det är enklare med en annan kaross, men MKI-karosser växer inte på träd och får du tag på en så är det ju inte säkert att den är fri från fullagningar.. Lycka till med att hitta en annan kaross..
eller
Finns ju alltid risk att det slår sig karossen när man kapar bort så mycket som du gjort.
Skaffa/bygg en jigg som du sätter karossen i och riktar hela bottenplattan.
Häng i dörren i hålet och bygg efter den som du gjorde på andra sidan.
Kämpa på!

eller
Finns ju alltid risk att det slår sig karossen när man kapar bort så mycket som du gjort.
Skaffa/bygg en jigg som du sätter karossen i och riktar hela bottenplattan.
Häng i dörren i hålet och bygg efter den som du gjorde på andra sidan.
Kämpa på!

Re: Mk1 -67
minitokig skrev:Klart att det är enklare med en annan kaross, men MKI-karosser växer inte på träd och får du tag på en så är det ju inte säkert att den är fri från fullagningar.. Lycka till med att hitta en annan kaross.
Ja, jag vet att det inte är något hjältedåd för vårt motorhistoriska kulturarv att sätta vinkelfläkten i en mkI-kaross och hiva den på tippen, så här kommer mitt försvarstal: Den är sömlös, saknar halvbaksätet och sidofickorna, är (var) full med dåliga lagningar, saknar hela fronten. Jag visste att den var dålig och var osäker på om jag kunde rädda den från början men gav den en chans. Dessutom så kändes det överhuvudtaget inte som en rolig hobby att jobba med den de sista veckorna, bara som ett kräkframbringande Sisyfosarbete som jag faktiskt hade svårt att sova över vid ett par tillfällen. Men om någon annan vill ta över så är de hjärtligt välkomna. Tack ändå för stöd och visat intresse från alla här.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
- blacksaabrules
- Inlägg: 353
- Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
- Ort: Öland
Re: Mk1 -67
Per_cooper har väl en halvdålig MkI kaross ståendes? Iallafall enligt skänkes/bytes forumet. Fast det är väl i andra änden av sverige....
Lycka till i jakten på ny kaross/bil.
/ Erik
Lycka till i jakten på ny kaross/bil.
/ Erik
Re: Mk1 -67
inte kan du skorta bilen nu när den är gjort ett framträdande i en tidning, känd som den nu är. (såg en liten bild på den i senaste bilsport).
/Marcus

/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69