varvar ej m.m.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
BelseBoB
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 januari 2010 kl. 00:16
Ort: vasa, Finland

varvar ej m.m.

Inlägg av BelseBoB »

tja!

har just fått igång min 850 efter att den endast hostade med choken utdragen. felet var tändstiften, bytte dem och den går som en klocka! ..på tomgång och lite till. när jag försöker varva dör den bort, den liksom "måar" och man hör hur den suger efter luft. då jag köpte den varvade den hejvilt och sen dog den och efter det fixade jag bränsle pumpen, bytte stift och fyllde på olja i förgasaren för tänkte om det var pga oljan i gasaren som den inte ville gå ordentligt.

nu tror jag den inte får tillräckligt med bensin vid gaspådrag. kan det bero på att det är för mycket olja i förgasaren?
vet inte hur mycket det ska va där då vissa säger fyll upp till kanten och vissa till halva mässingsklumpen i ändan av stickan, jag valde att sätta lite för att fylla upp hela slutar ju bara med att det rinner ner i förgasaren och insuget.

sen är jag helt ny på dessa förgasare med vacuum styrd trottel och har ingen aning hur man kan ställa in nåt på dem eller hur mycket olja det ska va och vad oljan har för mision.

sen undrar jag om det finns nån säkringsbox? har hittat en liten till vänster i motorrummet med 2 st. glas-säkringar (30 & 32 amp) men tvivlar på att det är dem som går till all el på bilen. för blinkers fungerar ej och inte tutan.

sen är det en spak det står "push heater" på som sitter fast, är det den man sätter igång kupé fäkten med? det sitter även en liten spak under värme reglage lådan men tror den är efter monterad.

sen är det ju två vippor på instrument panelen, den högra som går till lyset och en till vänster som det inte händer nåt med, vad är det för en?


en hel del frågor där ;)

mvh. Kulan
Ford 26m -70
Ford 17M RS HT 302 -70
Ford Taunus 2d -77
Austin Mini -64
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: varvar ej m.m.

Inlägg av timppa »

Vad är det för olja du stoppat i förgasaren?
Här finns det blandade meningar vad man säger ska ha. Men det finns speciell förgasarolja(som jag kör med). Men det är även vanligt att ha i 20-W50 motorolja eller ATF(automatväxellåda olja, tunnare än 20w50 så det ger snabbare respons på gasen)
Gällande nivån av olja se:
Bild

Sitter troligen en SU HS2 förgasare i din 850 och här har du en liten skiss på dess inställningsmöjligheter:
Bild


Vipporna på panelen, iaf i min 850-skåpbil(verkar vara rätt olika varianter på detta): Kupefläkt on/off, vindrutetorkare, Strålkastare.
Här kan du se bild på min panel + värmepaket om det kan vara till nån hjälp http://www.timppa.se/mini/_st_patrick/patrick4.jpg

Den grejen längst till höger är en vajerhistoria med samma mekanik som choken, man drar ut och in den. Ventilen den är kopplad till sitter framtill på motorn och ser ut såhär:
Bild.
Den är till för att kontrollera om vattnet ska nå värmepaketet. Sedan på själva värmepaketet under kontrollpanelen justerar man om värmen ska gå till framrutan eller 'in i bilen'.

Hehe jo det är dem 2 säkringarna som ser över all el :) Finns även en lös säkring vid torpedväggen som har med belysningen att göra.

Här har du en bra sida med mycket sprängskisser och grejer på div komponenter:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/
BelseBoB
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 januari 2010 kl. 00:16
Ort: vasa, Finland

Inlägg av BelseBoB »

tack för ett mycket givande svar! :D

jag satt vxllåds olja i min (80W90) och den är rätt trögflytande så ska testa byta den till nåt lite tunnare.

måste kolla om jag har nån såndär vattenkran nånstans för då är det säkert till den som "push heater" går till och så är själva fläkten styrd av knappen under värmepaketet.

nu blir e till :meck: o sen försöka reg. bes.


mvh
Ford 26m -70
Ford 17M RS HT 302 -70
Ford Taunus 2d -77
Austin Mini -64
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 335
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Re: varvar ej m.m.

Inlägg av _clubman_ »

knappen under paket e orginal fläktknapp.. push heater ska vara inne för att få värme... lite tvärt emot där! :D
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: varvar ej m.m.

Inlägg av Magna-Flash »

Så här fungerar det:
Oljan reglerar hur snabbt förgasarkolven ska lyfta vid gaspådrag.
Har du tunn olja så stiger den snabbare (=tunnare bränsleblandning i början av acceleration).
Har du tjock olja stiger den långsammare (=fetare bränsleblandning i början av acceleration).
Kan vara lite knepigt att hitta rätt - och det är inte alltid säkert att bara för att du har rätt olja så blir det bra.
Kan vara felinställd bränsleblandning, fel nål, fel tändinställning, igensatt luftfilter...
Har du FÖR tjock olja (vilket 80W90 garanterat är) så får motorn för lite luft i början på accelerationen och "kvävs".

Enligt SU ska det vara rak SAE 20 i förgasaren. Finns "äkta" SU-olja att köpa: [minispares:37250]
Denna är INTE samma som den rödfärgade förgasaroljan som säljs på svenska bensinmackar. Den oljan är till Stromberg-förgasare bla... För övrigt tror jag att den är ganska identisk med ATF-olja.
Många kör med vanlig motorolja också, 10W30 eller 20W50 är alternativ jag hört folk säga...
En verkstadsgubbe som jobbat med BMC sen 60-talet sa till mig att dom alltid hällde i rak SAE 10 - han menade att det gav rappare respons.
Jadu - många är buden - men enklast är att köra vanlig motorolja (ex 20W50 - som du väl ända har i motorn) till en början. Sen kan du börja experimentera med andra... 80W90 är dock alldeles för tjock!!!
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
BelseBoB
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 januari 2010 kl. 00:16
Ort: vasa, Finland

Inlägg av BelseBoB »

tack för hjälpen grabbar!

satt i lite 10W40 i gasarn och den gick riktigt bra! enda problemet med motorgång nu är att den går lite trögt och ibland storknar den efter längre motorbromsning men ska experimentera lite med bränsleblandingen och oljan.

sen har jag funderat lite på motoroljan, de flesta säger 20W50 så det väljer jag men då är frågan om det ska va mineral eller inte? iom. att låda och motor delar olja tycker jag mineral låter bra för det kör jag med i hojen.

sen till nästa problem; kopplingen vill inte riktigt gå ur alla gånger så jag smörjde länkaget mellan hydraul cylindern och kopplingen men det hjälpte bara lite. tänkte ta löst hydraulcylindern och rengöra och smörja in men jag vet inte vad det ska va för olja i systemet? hydraul eller bromsvätska? sen är det ju två behållare, nu har jag inte kollat destu närmare om båda är till kopplingen men kan nån villig förklara lite för en okunnig? ;) och ifall det finns mer luft-nipplar än den i ändan på hydraul cylindern.

ett till knepigt fenomen med kopplingen är att då jag släpper upp den från stillastående så skakar det bilen rejält då det slirar på kopplingen! kan det vara lamellen som är skadad eller är det svänghjulet som är vågigt i slitytan? nån som varit med om nåt liknande?

övrigt måste jag säga att då jag blev van att lira med kopplingen och tog min jungfrutur på ca 100km så kan jag inte säga annat än att jag älskar bilen! och brudarna med ;)


mvh
Ford 26m -70
Ford 17M RS HT 302 -70
Ford Taunus 2d -77
Austin Mini -64
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: varvar ej m.m.

Inlägg av heemini »

Jag har en Haynes-manual som täcker 1959 till 1969 som du kan få köpa! Skicka ett PM om du är intresserad! :meck:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
BelseBoB
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 januari 2010 kl. 00:16
Ort: vasa, Finland

Inlägg av BelseBoB »

ska fundera på Haynes boken :)

har varit ute och kört lite till och mixtrat med el kablar m.m. så nu fungerar kopplingen, alla lampor, och tuta. kopplingen skakar fortfarande men det har blivit bättre så kanske det bara ska nötas lite då bilen stått i många år.

det verkar vara en hel del löskontakt för ibland lyser inte ena lilla lampan framtill och ibland fungerar inte fläkten och torkarna. men tror torkarmotorn är lite dålig så blir väl att ta upp den.

nu till mitt problem; blinkers fungerar inte alls! och jag har ingen aning om hur det är draget.. har googlat men det är inte lätt att hitta till just min modell.
är det blinkers relät som sitter till vänster i motorrummet? ungefär under säkringarna. har mätt vid blinkers spaken och det kommer minus till två kablar; grön,röd och grön,vit (tror jag) och sen är det två hel gröna som det varken kommer plus eller minus till. har försökt följa dem men det allt annat än enkelt!

och det som jag tror är blinkers relä går det 3 kablar till, en hel grön o två andra två färgade. ingen av dem är minus men den ena två färgade ger plus.

lite råddigt med hoppas ni förstår :)


mvh
Ford 26m -70
Ford 17M RS HT 302 -70
Ford Taunus 2d -77
Austin Mini -64
BelseBoB
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 januari 2010 kl. 00:16
Ort: vasa, Finland

Re: varvar ej m.m.

Inlägg av BelseBoB »

EDIT:

en kompis hittade detta och det verkar stämma med min bil förutom kabel färgerna.

http://www.minimania.com/images/wiring/ ... ring03.pdf

så jag tror det är blinkers relät som inte fungerar.
Ford 26m -70
Ford 17M RS HT 302 -70
Ford Taunus 2d -77
Austin Mini -64
Skriv svar