Kan man på en 998 från -75 byta till duplex-kedja med motorn i bilen?
Och hur? Måste jag modifiera något? Kåpan?
Och hur gör man - exakt? Haynes säger ju bara hur man byter till samma som man har...
Kan nån snäll här på forumet göra en guide, typ?!
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Som jag minns det, så är det samma kåpa på dem, och det är bara att montera hela satsen drev/kedja/drev.
Så du kan lugnt använda Haynes bok.
Den enda varianten på kåpan är om man har singelkedja med kedjespännare, vilket inte är så vanligt. Kom på slutet av 70-talet tror jag.
Hylsan skrev:kanske en dum fråga...mem varför vill man ha en kedja?
förrutom att man inte behöver byta den som remmen.
Ja, att sätta i kamremssats är ingen dum idé, Remmen slackar aldrig, timingen förblir där den ska och den är tyst. Jag hade en sån (justerbar)sats på min 1380 i 10 år, och hade aldrig nåt bekymmer. Fast en Minidelsfirma i Ullaredstrakten påstod att det bara var skit, sätt inte dit sånt, det bara rasar!
Inga ras, funkade fint. Dock bytte jag remmen efter 5 år för säkerhets skull.
Jag har duplex på min mini 1000 från 75. Det är inte alls krångligt att byta. Jag hade isär mitt kamdrev i helgen, så jag har det hela färskt i minnet:-) bra att ha saker : 33mm hylsa, en två-armad avdragare, gradskiva och gärna en mätklocka. Annars går det någerlunda med ett skjutmått och en medhjälpare. Om du har köpt ett kamdrev som inte är ställbart måste du ha en "offset key" men villken vet du först när kammen e i.... Ring mig om du undrar något:-)
Mvh. Henrik
0768-819626
Austin Mini 1000, 1975
happy birthday mini (34 av 200)
Audi A6 2,4 v6 quattro
minijanne skrev:Remmen är tystare, vet inte om det finns några andra fördelar.
Du glömde den viktigaste fördelen, som jag skrev ovan: Remmen slackar aldrig, timingen förblir där den ska.
Kedjorna slackar alltid, och timingen av kammen är hela tiden olika mycket fel. På en standardmotor är det inte så kännbart, men när man sätter i en trimkam är det ju väldigt bra att ha kamrem, helst ihop med ställbart drev, så man kan få timingen exakt.
intressant...trodde remmen töjde sig, men då gör det alltså inte det.
hultarn skrev:På en standardmotor är det inte så kännbart, men när man sätter i en trimkam är det ju väldigt bra att ha kamrem, helst ihop med ställbart drev, så man kan få timingen exakt.
Så rem är alltid att föredra då med andra ord
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Men - på en väldigt standard bil - räcker det inte med att köpa ett duplex-kit och bara byta rakt av.
Måste man ställa kam-timing även om man inte bytt kam?
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75