Hur byta till duplex-kedja?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Hur byta till duplex-kedja?

Inlägg av Magna-Flash »

Kan man på en 998 från -75 byta till duplex-kedja med motorn i bilen?
Och hur? Måste jag modifiera något? Kåpan?
Och hur gör man - exakt? Haynes säger ju bara hur man byter till samma som man har...
Kan nån snäll här på forumet göra en guide, typ?! :)
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Hur byta till duplex-kedja?

Inlägg av hultarn »

Som jag minns det, så är det samma kåpa på dem, och det är bara att montera hela satsen drev/kedja/drev.
Så du kan lugnt använda Haynes bok.
Den enda varianten på kåpan är om man har singelkedja med kedjespännare, vilket inte är så vanligt. Kom på slutet av 70-talet tror jag.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Hur byta till duplex-kedja?

Inlägg av minijanne »

du måste byta till försänkta skruvar i "front plate", annars skrapar kedjan i skruvskallarna.

Kolla på minispares: [minispares:35126] där finns en "fitting instruction".
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Hur byta till duplex-kedja?

Inlägg av Magna-Flash »

Det här med att ställa timingen på kammen då? Kan man göra det med motorn i?
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Hur byta till duplex-kedja?

Inlägg av hultarn »

Magna-Flash skrev:Det här med att ställa timingen på kammen då? Kan man göra det med motorn i?
Ja, det är en en smula bökigt, både att få av främre svängningsdämpare/remskiva, och att se "körnslagen" o dreven, men visst går det.

Tack minijanne för skruvarna, de hade jag glömt.. :oops:
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Hur byta till duplex-kedja?

Inlägg av Hylsan »

kanske en dum fråga...mem varför vill man ha en kedja?
förrutom att man inte behöver byta den som remmen.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Hur byta till duplex-kedja?

Inlägg av minijanne »

Hur menar du nu?
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Hur byta till duplex-kedja?

Inlägg av heemini »

Hylsan skrev:kanske en dum fråga...mem varför vill man ha en kedja?
förrutom att man inte behöver byta den som remmen.
Det är kedja!!!! Ingen rem!!!! :lol:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Hur byta till duplex-kedja?

Inlägg av hultarn »

Hylsan skrev:kanske en dum fråga...mem varför vill man ha en kedja?
förrutom att man inte behöver byta den som remmen.
Ja, att sätta i kamremssats är ingen dum idé, Remmen slackar aldrig, timingen förblir där den ska och den är tyst. Jag hade en sån (justerbar)sats på min 1380 i 10 år, och hade aldrig nåt bekymmer. Fast en Minidelsfirma i Ullaredstrakten påstod att det bara var skit, sätt inte dit sånt, det bara rasar!
Inga ras, funkade fint. Dock bytte jag remmen efter 5 år för säkerhets skull.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Hur byta till duplex-kedja?

Inlägg av Hylsan »

ja alltså, jag menade vad är det för skillnad mellan rem o kedja :roll:

Förrutom det uppenbara att man byter rem oftare än kedja?
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Hur byta till duplex-kedja?

Inlägg av minijanne »

Remmen är tystare, vet inte om det finns några andra fördelar.
Henrik Larsen
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 maj 2006 kl. 12:44
Ort: Härryda

Re: Hur byta till duplex-kedja?

Inlägg av Henrik Larsen »

Hej

Jag har duplex på min mini 1000 från 75. Det är inte alls krångligt att byta. Jag hade isär mitt kamdrev i helgen, så jag har det hela färskt i minnet:-) bra att ha saker : 33mm hylsa, en två-armad avdragare, gradskiva och gärna en mätklocka. Annars går det någerlunda med ett skjutmått och en medhjälpare. Om du har köpt ett kamdrev som inte är ställbart måste du ha en "offset key" men villken vet du först när kammen e i.... Ring mig om du undrar något:-)

Mvh. Henrik

0768-819626
Austin Mini 1000, 1975
happy birthday mini (34 av 200)
Audi A6 2,4 v6 quattro
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Hur byta till duplex-kedja?

Inlägg av hultarn »

minijanne skrev:Remmen är tystare, vet inte om det finns några andra fördelar.
Du glömde den viktigaste fördelen, som jag skrev ovan: Remmen slackar aldrig, timingen förblir där den ska.

Kedjorna slackar alltid, och timingen av kammen är hela tiden olika mycket fel. På en standardmotor är det inte så kännbart, men när man sätter i en trimkam är det ju väldigt bra att ha kamrem, helst ihop med ställbart drev, så man kan få timingen exakt.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Hur byta till duplex-kedja?

Inlägg av Hylsan »

intressant...trodde remmen töjde sig, men då gör det alltså inte det.
hultarn skrev:På en standardmotor är det inte så kännbart, men när man sätter i en trimkam är det ju väldigt bra att ha kamrem, helst ihop med ställbart drev, så man kan få timingen exakt.
Så rem är alltid att föredra då med andra ord :)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Hur byta till duplex-kedja?

Inlägg av Magna-Flash »

Men - på en väldigt standard bil - räcker det inte med att köpa ett duplex-kit och bara byta rakt av.
Måste man ställa kam-timing även om man inte bytt kam?
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Skriv svar