angående by-pass vattenslang, topp-vattenpump.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Rille0
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 augusti 2010 kl. 18:09
Ort: Köping

angående by-pass vattenslang, topp-vattenpump.

Inlägg av Rille0 »

Hej.

Håller på och renoverar iordning en topp
Den har gjutnummer 12g1316 och kommer troligtvis från en allegro, men när jag kollade på den här om dagen såg ja att det inte finns nån koppling/nippel för den ökända vattenslangen som går mellan topp och vattenpump, istället sitter en stor plugg med spårskruvsfattning. (som verkar sitta som faan)

har för avsikt att använda denna topp på ett 1275 block så småningom,så min fråga lyder ; behövs denna vattenslang verkligen? finns den på alla motorer? och isåfall, kan jag sätta dit en nippel för vattenslangen?


Tack på förhand.
Austin mini 1000- 73
Vw typ 3 2,0L - 72
Volvo 945 ltt automatic - 97

Nevermind the bollocks!
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

angående by-pass vattenslang, topp-vattenpump.

Inlägg av crowan »

Det går fint att skippa den, kör själv utan. Borra några hål i termostaten så du får lite cirkulation även när den är stängd.
clubman 1330
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

angående by-pass vattenslang, topp-vattenpump.

Inlägg av minijanne »

Köp en ny vattenpump (när du ändå håller på) - på minispares finns en som heter gwp187 där returslangen är pluggad.
Användarens profilbild
Rille0
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 augusti 2010 kl. 18:09
Ort: Köping

Re: angående by-pass vattenslang, topp-vattenpump.

Inlägg av Rille0 »

okej så denna funktion är alltså egentligen onödig?

Tack för svaren iallafall.

En fråga till bara; Hade tänk slipa in ventilerna på denna topp, har tillgång till att kunna brotcha säten och slipa ventiler på jobbet, men märkte idag att min topp har sätesringar isatta, aldrig sett nån gjutjärnstopp med det förrut.
Är detta original? eller kan min topp vara ombyggd att kunna köras på blyfritt? kan jag vinkelfräsa ventilsätena endå eller ska jag ge fan i det?
Austin mini 1000- 73
Vw typ 3 2,0L - 72
Volvo 945 ltt automatic - 97

Nevermind the bollocks!
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: angående by-pass vattenslang, topp-vattenpump.

Inlägg av crowan »

Om jag har förstått saken rätt så är det OK att köra på blyfritt om man har fått satt i sätesringar. Om du kan fräsa eller inte har jag ingen aning om :D men det finns det säkert någon annan som vet !
clubman 1330
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: angående by-pass vattenslang, topp-vattenpump.

Inlägg av heemini »

Richard!
Jag har kollat med killen som hade toppen före mig men tyvärr visste han inte heller något om den. Lycka till ! Lasse
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Rille0
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 augusti 2010 kl. 18:09
Ort: Köping

Re: angående by-pass vattenslang, topp-vattenpump.

Inlägg av Rille0 »

Ok tack för svaren.

Har blästrat hela toppen nu och vid en närmare titt såg jag att det INTE satt sätesringar i , tyvärr :(

Har hursomhelst inhandlat nya styrningar och ventiltätningar sen ska det slipas ventiler, blir uppdatering med bilder i min projekttråd sen!

:bean: :rivstart:
Austin mini 1000- 73
Vw typ 3 2,0L - 72
Volvo 945 ltt automatic - 97

Nevermind the bollocks!
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: angående by-pass vattenslang, topp-vattenpump.

Inlägg av Fekkeman »

Har precis också köpt nya styrningar till min topp, var och kollade på verkstan här hemma vad kalaset att byta går på, 1500:- plus moms eftersom även sätena måste fräsas om när man byter styrningar, byta själv är otänkbart då det är bättre att de som kan får göra det. Som studerande vill man inte ha såna kostnader..... :cry:
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: angående by-pass vattenslang, topp-vattenpump.

Inlägg av philsson »

Fråga till er kunniga. Jag kikar på samma pump (eller dem med bypass) till min 65a 850. Det står däremot på produktbeskrivningen "Fits all Minis except early 850/997cc which will require modification". Innebär detta min 65a? och i så fall vet ni vad som behöver moddas? Jag har väldiga besvär med kylsystemet och blev så glad när jag ramlade över denna billiga pump, termostathus mm.

Ni kan följa mina bekymmer i följande tråd. Förhoppningsvis löst snart.
förresten.... finns det något uttag i motorn för oljetemp? Vill gärna koppla in en mätare för både olja och vattentemperatur. I dagsläget bara hastighetsmätare.

http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=2&t=8431
Skriv svar