Tack för all hjälp! Har gått kalas att ställa ventilerna idag. 0,3mm blev inställningen till sist. Kan säga att spelet var bra mycket större på samtliga, mätte dock inte hur mycket innan jag ställde om. Bilen startar och går fint
MEN!
Kylarsystemet verkar knasa. Jag behöver hjälp!

Jag
har ingen cirkulation i motorn. Vad jag förstår så ska pumpen jobba med att suga vatten ifrån kylarens nedre anslutning och upp genom block, topp, termostat och åter in i kylaren?
När jag fyller på vatten i systemet så hostar bilen upp en del av det när den blir varm för att sedan sjunka igen, tycks inte cirkulera. Jag läste om avtappningspluggen och att vissa här på forumet haft problem med den och klegg i systemet så jag tänkte jag skulle skölja rent det. Tog loss pluggen och det kommer inget vatten! Jag har lirkat och kommer in ca 5cm in i blocket med mina verktyg och tycker det känns rent och bra, men snustorrt??

Är det ens rätt hål?
Bifogar bild
Mitt andra problem är att jag inte får loss termostaten, jag vet inte hur den sitter. Lossat på de tre muttrarna som sitter ovanför och som också håller kylaren men lyckas inte rubba termostathuset. Såg att det sipprade lite vatten genom en utav gängorna. Ett par bilder på detta också.
Bild 1 Bild 2 Bild 3
Tanken är att ta ur och skölja rent kylaren, termostaten (kanske byta), kontrollera så att vattenpumpen fungerar och om möjligt skölja rent systemet i motorn. Trist om inte kylningen fungerar!
Enda jag lyckats konstatera är att jag får igenom vatten hela vägen genom att pressa vatten med en vattenslang in i termostaten och att det kommer vatten upp till kylaren, men inget vidare bra flöde (inte så konstigt kanske om termostaten är stängd och vattenpumpen skapar säkert visst motstånd).