Delar med mig av mitt Topplocksbyte

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
philsson

Inlägg av philsson »

Bytte topplockspackning på bilen idag. Köpte denna fina koja förra helgen och efter ett par mil fick den snällt åka bergare hem. Nu har den stått över veckan innan jag bytte topppackning. Såg ut såhär när jag rev isär, 5mm vatten i var och en utav cylindrarna.
Bild
Några råd? Jag har gjort rent och satt ihop allt, ny olja och vatten i motorn. Startar och går bra. Provrunda får bli senare då det fick för sig att snöa idag. Försökte se i boken hur jag skulle ställa ventilerna men jag blev inte klok på spelen och vilken port som var utblås och insug, tänkte jag kanske kunde fråga här istället. Verkar gå fint annars, få se vid provturen nån dag här framöver. Vad riskerar jag för dumt om jag tycker den går bra och struntar i att ställa in? Bränna sätena om spelet är för litet?

EDIT
Just ja.. hur luftar jag kylsystemet? Är det bara låta det gå till motorn blir varm och fylla på mer? Bara så jag inte gör bort mig, finns det några luftnipplar jag bör känna till?
Och en bild på bilen såklart!
Bild
philsson

Re: Delar med mig av mitt Topplocksbyte

Inlägg av philsson »

Annan fråga. Locket till ventilkåpan tätade inte ordentligt så jag beställde ett nytt. Det nya är likadant. Saknar jag något på ventilkåpan måntro? Det är alltså en glipa även med nytt lock.
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Spelet ska väl vara samma på både insug och utblås, det har iallafall jag :-) vet inte vad som händer om det är felställt. Vatten är bara att varmköra och fylla på, inga konstigheter.

Har du korkpackningen som ska vara under ventilkåpan?
clubman 1330
philsson

Inlägg av philsson »

crowan skrev:Spelet ska väl vara samma på både insug och utblås, det har iallafall jag :-) vet inte vad som händer om det är felställt. Vatten är bara att varmköra och fylla på, inga konstigheter.

Har du korkpackningen som ska vara under ventilkåpan?
Vad ställde du då, 0,48mm? Ja, jag har korkpackningen. Det jag syftar på är locket där man fyller på oljan, de ligger liksom och guppar och glipar. Ryker till och med ut lite därifrån (varma ångor) när motorn är igång vilket känns lite fel.
EDIT: Glömde skriva att det är en 850 jag har.
Användarens profilbild
heemini

Inlägg av heemini »

0,30 med kall motor :meck:
Det ska sitta en gummipackning i locket. Kolla att du har den.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Att ställa in ventiler är viktigt för motorn, för litet spel och ventilerna kan bränna, för stort spel och ventilskftet skadas.
Börja med cylinder nr 1, närmast kylaren. kolla i vilket uttag som tändkablen går in i fördelaren, från 1 cylindern. dra runt motorn för hand till rotorn i fördelaren pekar på utaget för 1 cylindern. Känn med en sticka så att kolven är i toppläge. Lossa kontramuttern på vipparmen och ställ ventilen med bladmått. På min motor 1275cc 0,40mm. Sen är det bara att gå vidare i tändföljd 1,3,4,2. När du är klar så dra runt motorn några varv och kontrollera att spelet stämmer.

På ventilkåpan så har jag limmat fast en korkpackning, så glider den inte runt. torka av packningen och anläggningsytan, skruva fast veltilkåpan.

Hoppas att detta är till en liten hjälp.

Hälsningar.
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
philsson

Inlägg av philsson »

Låter enkelt, hur snurrar jag motorn? Gör jag det enkelt genom att vrida på remskivan?
Jag läser i boken:
Ventilspel, vid gång 0,305 mm. Kall
vid inställning av kamaxel 0,48mm.
Hur tolkar jag detta?
Detta i listorna i början på boken

Vidare i manualen under rubriken "ventiljustering" A15 så hittar jag andra värden, här står
0,28 varm och 0,025 kall. Ja. 0,025 kall :?: Måste vara ett skrivfel. Sen illustreras en fin bild på hur de ska ställas och under denna står ytterligare ett värde. 0,3mm varm och 0,28 kall. Låter som att jag bör gå på 0,28!?
Användarens profilbild
heemini

Inlägg av heemini »

Vet inte vilken bok du fått uppgifterna ifrån men eftersom du inte rört kamaxeln så är det 0.305 som gäller.
För att snurra motorn så sätter du fast nyckel eller spärrskaft med rätt hylsa på muttern till remskivan. Lättast om du tar bort kylaren.
Jag har en Haynes manual 1959-69 som du kan få köpa om du är intresserad.
Lasse
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
bulten08
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

tar du ut alla tändstift och har en bra spänd generator rem kan du vrida runt motorn med hjälp av fläkten. och ventilspelet ska vara 0.012 tum men det som är närmast i mm är 0.30. (taget från en bmc mini 850 instruktionsbok).
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
philsson

Inlägg av philsson »

heemini skrev:Vet inte vilken bok du fått uppgifterna ifrån men eftersom du inte rört kamaxeln så är det 0.305 som gäller.
För att snurra motorn så sätter du fast nyckel eller spärrskaft med rätt hylsa på muttern till remskivan. Lättast om du tar bort kylaren.
Jag har en Haynes manual 1959-69 som du kan få köpa om du är intresserad.
Lasse
Tror att det är en originalbok. Står utgiven utav "Morris Motors Limited Cowley - Oxford - England"
Men är Haynes bättre är det ju intressant. :) Hade du 0,3mm där för 850n?

Tack
Philip
Användarens profilbild
bulten08
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

haynes är aldrig bättre än en originalbok och brukar vara hur mycket fel som helst i dom böckerna.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
heemini

Inlägg av heemini »

Det stämmer Marcus. Den kallas ju inte "Haynes Book of Lies" för ingenting....... :lol:
Men som kompliment och för att få en manual som visar mer än en instruktionsbok så tycker iallafall jag att den duger gott.
Haynes anger 0.305 för en 850.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

För att snurra motorn kan du lägga i 2:an eller 3:an och sen bara putta bilen lite fram och tillbaka för att hitta rätt läge.
clubman 1330
philsson

Inlägg av philsson »

Tack för all hjälp! Har gått kalas att ställa ventilerna idag. 0,3mm blev inställningen till sist. Kan säga att spelet var bra mycket större på samtliga, mätte dock inte hur mycket innan jag ställde om. Bilen startar och går fint MEN!
Kylarsystemet verkar knasa. Jag behöver hjälp! :(
Jag har ingen cirkulation i motorn. Vad jag förstår så ska pumpen jobba med att suga vatten ifrån kylarens nedre anslutning och upp genom block, topp, termostat och åter in i kylaren?
När jag fyller på vatten i systemet så hostar bilen upp en del av det när den blir varm för att sedan sjunka igen, tycks inte cirkulera. Jag läste om avtappningspluggen och att vissa här på forumet haft problem med den och klegg i systemet så jag tänkte jag skulle skölja rent det. Tog loss pluggen och det kommer inget vatten! Jag har lirkat och kommer in ca 5cm in i blocket med mina verktyg och tycker det känns rent och bra, men snustorrt?? :?: Är det ens rätt hål? Bifogar bild

Mitt andra problem är att jag inte får loss termostaten, jag vet inte hur den sitter. Lossat på de tre muttrarna som sitter ovanför och som också håller kylaren men lyckas inte rubba termostathuset. Såg att det sipprade lite vatten genom en utav gängorna. Ett par bilder på detta också. Bild 1 Bild 2 Bild 3

Tanken är att ta ur och skölja rent kylaren, termostaten (kanske byta), kontrollera så att vattenpumpen fungerar och om möjligt skölja rent systemet i motorn. Trist om inte kylningen fungerar!
Enda jag lyckats konstatera är att jag får igenom vatten hela vägen genom att pressa vatten med en vattenslang in i termostaten och att det kommer vatten upp till kylaren, men inget vidare bra flöde (inte så konstigt kanske om termostaten är stängd och vattenpumpen skapar säkert visst motstånd).
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej igen.
Roligt att det blev bra med ventilerna, motorn brukar bli lite tystare med mindre ventilspel. Om nu en BMC-A kan kallas tyst.
Termostathuet kan sitta lite hårt ibland, ta en gummikubba och knacka runt på sidona av huset, brukar släppa då.
Ut med termostaten och spola med en vattenslang, precis som du har gjort innan, men utan ternostat i huset. Får du inget bra flöde så montera bort kylaren, de nedre fästena är inte roliga. Själv så har jag borrat upp hålen i nedre fäst järnet till 15,5mm och dragit i bulltarna i motorfästet. Då blir bulltskallarna styrningar i 15,5mm hålen i fästjärnet. Blir mycket lättare att ta bort kylaren nästa gång som det behövs.
Töm och spola kylaren, kolla alla slangar så det inte sitter en massa klägg någonstans i systemet. Hjälper inte detta, fast det bruker det göra, så blir det till att riva ut vattenpumpen, kolla hur den ser ut och spola igen.

Hoppas att det löser sig.

Hälsningar.
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Skriv svar