Ni får dras lite till med mig och denna fråga, fast jag har kommit en bit på vägen.
Med lite broderlig hjälp och en vinkelslip har jag nu lyckats få bort ena drivaxeln och bärarmarna.
Tyvärr stoppades vi vid den andra drivaxeln. Den vi fick loss var i princip lös, bara att dra ut men den andra sitter som berget.
Verkar inte vara ..sphere-typen där man kan använda sig av nån special-verktyg...försökt banka ut den, värma den och....ja den sitter fortfarande fast.
Tips emottages tacksamt!
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
du menar till u-klämmorna?
jo jag tänkte försöka det idag..men det är ju lite tight att komma åt.
eftersom den trillade ut så fint på andra sidan så hoppades jag det skulle vara snarligt enkelt.
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
The beast is loose...eller ja motorn är borta från ramen..äntligen!
Fått bort undre bärarmarna också nu, men inte de övre + konerna.
Trodde i min enfald att det skulle räcka att plocka bort axeln (plus den lilla "kilen") för att få ur trumpeterna.
Måste man ha verktyget??
Vill helst undvika såga av dem, mest för jag saknar något att såga med
Vinkelslipen kommer ju inte direkt åt där.
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Om du inte komprimerar gummit måste du såga av trumpeterna!
Ta en Dremel med kraftigaste kapskivan så kommer du åt.
Har du ingen så rekommenderar jag ett inköp! Bästa maskin man kan ha vid en renovering.
Ja. Akta kulan bara! Om du ska använda den igen d.v.s.
Kapa ett snitt, vrid med hjälp av rörtång eller polygrip och kapa vidare tills du kommit runt. Sedan får man ta kofoten eller något annat lämpligt och bända loss överdelen.
ok, ja det tänkte jag inte på. Har dock inte fått loss den ena trumpeten även om jag sågade av den.
Återigen så trillade allt loss på ena sidan men på andra sidan så sitter trumpeten fast i gummit så jag får inte loss skiten från ramen för den är för stor
fått loss allt annat dock
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"