Byta spindelled
Re: Byta spindelled
Har plockat ner på ena sidan och kommit till åtdragningsmomentet av "huset" men skall det verkligen vara 102 nm, då blir ju leden helt orubbar?
Då har du för lite shims, oavsett hur hårt du spänner leden så får ju inte spelet ändras då är den antingen för löst spänd eller så är spelet för litet.Fekkeman skrev:då blir ju leden helt orubbar?
//Thomas
Åfan, bäst att jag mäter upp lite bättre då och lägger på lite mer schims om det behövs, men då stämmer det alltså med 102 nm?
Det kolla jag aldrig men vänta lite så skall jag kolla det till dig.Fekkeman skrev:Åfan, bäst att jag mäter upp lite bättre då och lägger på lite mer schims om det behövs, men då stämmer det alltså med 102 nm?
//Thomas
Så då har jag kollat, jag har 70 Fotpund 70*1,36 = 95,2 Nm men sen står det även i kg
9,6kg
Så 102 är ett halvt kilo för mycket men det är möjligt din bok är nyare och det spelar ingen roll vilket av dessa moment du drar.
//Thomas

Så 102 är ett halvt kilo för mycket men det är möjligt din bok är nyare och det spelar ingen roll vilket av dessa moment du drar.
//Thomas
Galant! Tackar för det...
Monterade ihop det sista förra helgen, blev ganska nöjd med resultatet fast det behövs en hjulinställning för nu ser det helt kaiko ut. Fick ett pris på 850 spänn för en inställning, enbart för framhjulen. Kanske lite för mycket men då blir det förhoppningsvis riktigt gjort iallafall. Hoppas nu att väghållningen kan lite bättre utan nåt dansande på vägbanan...
850kr är rena rånet vad det brukar kosta, brukar vara ca 1100-1500kr för fyrhjulsmätning och då gör dom ändå bara framhjulen för det finns oftast inga justeringar bak
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Rena rånet mot vem?
Tänkte bara kolla om det med standardframvagnen går att ställa mer än toe in/out?
Eller går det att ställa Camber också, och isåfall vad kan vara brukligt på en som inte
Rullar för jäkla många mil om året och som skall användas för lite konbana t ex?

Tänkte bara kolla om det med standardframvagnen går att ställa mer än toe in/out?
Eller går det att ställa Camber också, och isåfall vad kan vara brukligt på en som inte
Rullar för jäkla många mil om året och som skall användas för lite konbana t ex?
Byta spindelled
Jag tycker det låter rimligt...?
Sv: Byta spindelled
Köpte mig själv en avdragare på biltema i veckan då jag skulle lossa spindelleden för att byta gummikorsen. Tyckte jag fick bända ganska ordentligt för att få spindelleden att hoppa ur. Vi var två pers, en som bände ner och en som drog loss. Verkar på er att det ska gå rätt så lätt?
Jag brukar alltid få värma lite. Annars sitter det satan...
MINI 1000 -70
Quad VLS
MERCEDES 270 cdi
GSX 1100 -82
Quad VLS
MERCEDES 270 cdi
GSX 1100 -82
Blev visst lite skrivfel i mitt förra inlägg, frågan var om man kan ställa in cambervinkel på en standardupphängning eller är det bara toe in/out som går att justera? Kojan körs inte så många mil per säsong och jag tänkte köra lite konbana med den t ex. Om man nu kan ställa cambervinkeln, vad är en ok setup på ett ungefär?
Det är enbart Toe fram som är justerbar på standard bilar.Fekkeman skrev:Blev visst lite skrivfel i mitt förra inlägg, frågan var om man kan ställa in cambervinkel på en standardupphängning eller är det bara toe in/out som går att justera?
//Thomas
Frågan är då om det är värt 850 spänn, om man bara justerar på styrlederna?