Hur gör ni när ni besiktigar era trimmade kojor?

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
crippa75

Inlägg av crippa75 »

Jag har en Mini 1000 med 39 elaka hästkrafter. Jag håller på att leta motor att bygga på och har lite funderingar. Jag har ett juste exemplar på gång (en 1380cc med Weber 45:a med någonstans runt 90 hk (tror jag). Om jag nu lyfter i denna motor i min bil så blir det ju skoj fram tills nästa besiktning. Men hur dum en besiktnigsman än må vara så lär han väl förstå att ett hål i torpeden verkar lite misstänkt. Vidare så lär man ju känna att 90 hk är betydligt mer än 39 när man provkör. Så mina frågor till alla er som trimmat och skruvat kojor betydlig längre än jag (och jag är rookie :-)

Vad har jag för alternativ? Hur gör ni?

För mig känns det som det finns 2 alternativ:

1) Köra in bilen som den är och lotsas att det regnar. Hoppas att de inte märker eller säger något.

2) Registreringsbesiktiga bilen som ombyggt forden. Men vad gäller då? Vem kontaktar man? Hur gör man? Anger man vilka modifieringar man gjort och hoppas att det är rätt dimensionerat mellan effekt och bromsar?

Hur gör ni? Vad är proceduren? Vad ska man göra? Vad ska man inte göra?

Tacksam för alla svar och tips!
palman

Inlägg av palman »

hallo där..jag står inför det problemet nu oxxå.jag tror att det ända sättet dom märker att den är trimmad på är co halten.min granne har en trimmad mg och han har dubbla su förgasare..när han ska besiktia sin bil så ställer han bara ner dom.bilen blir inte körvänlig men den blir godkänd.och då när dom testar bilen så är det inte för att känna på draget utan för att kolla så den ine är trafikfarlig..i min bil så har dom flyttat över motor nummret från orginal motorn till min 1300 motorn.
Användarens profilbild
bulten08
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

du har väl en 75 och då kan man nästan göra vad man vill med motorn för att då gäller inte samma avgaskrav som kom 76, det ända som kan vara är att bilen inte är byggd för de hästkrafterna.
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

Trimma på och låtsas som om det regnar, märker dom så är det väll bara göra en ombesigtning sedan

mvh T
mongoose

Inlägg av mongoose »

Släng dit en (1) sketen SU förgasare, hoppas på att den korkade norskan på TV4 ger dig regn den dagen du skall till besiktningen.

Eller tjacka Cooper/S/1275GT papper+mocka dit skivor fram, detta gör det legitimt att ha 88-126 hkr utan att behöva typa om.

Annars kan du tjacka en bok från SFRO och plugga lite! Det sistnämda som hederligt och guldbelagt alternativ.

"Rain in blood"/Mongoose
Användarens profilbild
crippa75

Undersöker möjligheter

Inlägg av crippa75 »

Jag har varit i kontakt med Bilprovningen och de hade bara Mini 850, Cooper och Cooper S i listan över fordon från British Leyland med en tillåten max effekt (max för 850 var 43 hk, max för Cooper car 88 hk och max för Cooper S var 126 hk). Mini 1000 fanns inte med på listan från generalageneten från 1971. Bilprovningen sa att jag skulle vända mig till generalagenten, men någon sådan finns väl inte längre och då sa de att man bara kunde höja effekten 20%.... 39 hk plus 20% blir inte mycket. Då sa ingenjören på bilprovningen att jag kunde vända mig till sfro och undersöka möjligheten att regga som ombyggt fordon och att man då kunde få 15hk/100 kg tjänstevikt. Håller på att undersöka vad som krävs för att uppfylla villkoren för ombyggt fordon.

Köpa papper är ju också en lösning som Moongose säger. Både ombyggt fordon eller andra papper kräver bromsar. Jag såg att bromsombyggnadskiten är betydligt billigare i UK än i Sverige, men de är fortfarande väldigt dyra.... Någon som har Cooper eller Cooper S skivor, ok etc att sälja?
Jimbo
Kontakt:

Re: Undersöker möjligheter

Inlägg av Jimbo »

crippa75 skrev:Köpa papper är ju också en lösning som Moongose säger. Både ombyggt fordon eller andra papper kräver bromsar. Jag såg att bromsombyggnadskiten är betydligt billigare i UK än i Sverige, men de är fortfarande väldigt dyra.... Någon som har Cooper eller Cooper S skivor, ok etc att sälja?

Hej, det är inte allt för svårt att bygga skivbromsar till en hundkojja själv annars, bara o ta bromsar från en annan bil o fräsa sig en liten adapter...men om du vill vara en orginalkille så får du nog punga upp 8)
Skriv svar