Jag har en Mini 1000 med 39 elaka hästkrafter. Jag håller på att leta motor att bygga på och har lite funderingar. Jag har ett juste exemplar på gång (en 1380cc med Weber 45:a med någonstans runt 90 hk (tror jag). Om jag nu lyfter i denna motor i min bil så blir det ju skoj fram tills nästa besiktning. Men hur dum en besiktnigsman än må vara så lär han väl förstå att ett hål i torpeden verkar lite misstänkt. Vidare så lär man ju känna att 90 hk är betydligt mer än 39 när man provkör. Så mina frågor till alla er som trimmat och skruvat kojor betydlig längre än jag (och jag är rookie

Vad har jag för alternativ? Hur gör ni?
För mig känns det som det finns 2 alternativ:
1) Köra in bilen som den är och lotsas att det regnar. Hoppas att de inte märker eller säger något.
2) Registreringsbesiktiga bilen som ombyggt forden. Men vad gäller då? Vem kontaktar man? Hur gör man? Anger man vilka modifieringar man gjort och hoppas att det är rätt dimensionerat mellan effekt och bromsar?
Hur gör ni? Vad är proceduren? Vad ska man göra? Vad ska man inte göra?
Tacksam för alla svar och tips!