Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Drutten

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Aldrig går det helt smärtfritt..... Imorse ringde lackeraren... Han säger att de nya backspeglarna jag skickade med inte passar i de befintliga hålen :shock: ... Det hade inte jag tänkt på att kolla alls..... Han vill därför att vi svetsar igen hålen som ska bort... De är för stora att spackla. När jag ändå är igång kan vi svetsa igen de 6 st dekalhål som de först skulle spackla.... :roll:

Jaha.... Hur löser jag detta då???? Utan att sabba tidsplanen?!

Jag ringde svets-Jörgen men fick inte tag i han, kom sen på att jag har en kompis på Wedholms som svetsar.... Efter 5-6 samtal fick jag svar, jodå... Kom vid halv fyra.. Skit, blir mycke minus på flexen nu haha.... Men ner till lackfirman, lämna mutfika och hämta huv, baklucka o dörrarna, ner till Wedholms, få hålen igenlagda med TIG (inte lätt tydligen).... Hem och slipa till svetsklumparna och in i bilen... Imorn bitti är det bara o åka ner med dem igen.... Det slutade ju bra....
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

KOLLA

HUVEN OCH TAKET ÄR VITA REDAN :) SNART KOMMER DEN RÖDA FÄRGEN :))))) :mrgreen: :mrgreen:
Bilagor
bild (7).JPG
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Det går ju aldrig helt smärtfritt... Idag ringde Hagge (lackeraren) och sa att skruvarna till gångjärnen måste dit. Skit, de hade jag förträngt (ja, man kan ju inte hålla allt i huvudet med två barn, tre katter varav en på smällen, osv....) på direkten ringde jag dalhems som informerade att det är samma skruv som de på bromstrummorna. Jippie tänkte jag, det sitter ju såna på bilen som står på lackfirman... Så sagt och gjort ringde jag och informerade dem. Dock är de lite korta så jag beställde de riktiga från Jana för en smärre förmögenhet (230 spänn + frakt)

Sen åkte jag hem och hämtade två extra jag hade liggandes... Hoppas de klarar sig till imorron när de ordinarie kommer....

Ja, det blir inte alltid som man tänker sig... Det här börjar likna Wheeler Dealers med de snäva tidsramarna....
Användarens profilbild
minitokig
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

måste vara spännande och frustrerande att vänta på att det ska bli klart :-)

men snart är det klart :-)
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Jahapp, det blev som jag befarade... INGEN LACKNING innan helgen. Färgen hade visst inte kommit ännu till lackeraren och jag frågade varför och han sa att den är så dyr så de inte vill ha den på lager. Den beställs från Holland och frakt-jävla-bilen måste tydligen vara speciell för det handlar om kemiska ämnen.

Jaha, då har man 1 vecka till (i bästa fall) att slå ihjäl hemma. Funderade starkt på att åka in och jobba den lediga dagen på fredag vi har och dra in dubbel lön, då deppig blev jag nu.

Hagge vägrade t o m ta emot en jättepåse med godis jag köpte som muta. Sen frågade jag om han bestämt ett pris och han hade ju inget ännu men sa att han måste vara snäll eftersom de inte hållit deadline som vi bestämde. Egentligen är jag rätt grinig för de inte sett till att ha lacken hemma eftersom jag bokade i så god tid. Ja, jag är räääättt grinig :evil: :evil: :evil: :evil:

Nu blir det att tokundersöka varje del som saknas och verkligen kolla av och lägga en beställning till england innan det blir försent. Angående besiktningen så är jag osäker om jag ska boka om eller försöka hinna ändå. Allt beror ju på om jag får hem bilen nästa vecka, och det beror ju på lacken osv.....

aaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrgggggggggggggghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh va sur jag är just nu... men jag vet, INGEN HAR DÖTT ELLER SÅ men det är såååååå frustrerande nu i dagsläget. Här har man pröjsat 600 spänn extra i frakt för gångjärnen, skickat efter skruvar från JANA som likväl kunde skickas från england p g a förseningen. jag har åkt ner och mutat dem flertalet gånger med fika och godis samt slutat tidigare från jobbet i akuta ärenden till dem och skapat ett härligt minusflexkonto... Ne, fan... det blir jävla vin ikväll!!!!
Stuwas

Inlägg av Stuwas »

Hej Drutten!
Det skall bli riktigt skoj att få se din pärla när den är färdig, den kommer att bli riktigt fin! Vi har nu efter 1år fått ordning på bromsarna så på fredag skall minin in för besiktning. Ett litet, litet fel kan ta evigheter att få ordning på. Det hela började med att ett bromsrör till höger fram låg mot drivknuten och nöttes sönder. Efter byte av bromsrör packade huvudbromscylindern ihop. Ny inköptes och monterades med resultat att vi fick dubbeltrampa för att få bromsverkan. Nu startar ett år av felsökning!

Alla hjulcylindrar byttes, inget resultat, bromsreduceringen bak gicks igenom, inget resultat, fördelningen fram gicks igenom, inget resultat. Bilen lämnades till 3 olika verkstäder, ingen hittade felet. I år lämnade vi bilen till en verkstad i Sparreholm som efter att ha plockat ner bromssystemet 2 gånger hittade felet. Sprinten mellan bromspedalen och huvudcylindern var defekt!!! Ett skitfel som har kostat enormt med tid men nu skall den besiktigas. Inget som skall drabba dig hoppas jag!

Lycka till med pärlan

Sture
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Stuwas skrev:Hej Drutten!
Det skall bli riktigt skoj att få se din pärla när den är färdig, den kommer att bli riktigt fin! Vi har nu efter 1år fått ordning på bromsarna så på fredag skall minin in för besiktning. Ett litet, litet fel kan ta evigheter att få ordning på. Det hela började med att ett bromsrör till höger fram låg mot drivknuten och nöttes sönder. Efter byte av bromsrör packade huvudbromscylindern ihop. Ny inköptes och monterades med resultat att vi fick dubbeltrampa för att få bromsverkan. Nu startar ett år av felsökning!

Alla hjulcylindrar byttes, inget resultat, bromsreduceringen bak gicks igenom, inget resultat, fördelningen fram gicks igenom, inget resultat. Bilen lämnades till 3 olika verkstäder, ingen hittade felet. I år lämnade vi bilen till en verkstad i Sparreholm som efter att ha plockat ner bromssystemet 2 gånger hittade felet. Sprinten mellan bromspedalen och huvudcylindern var defekt!!! Ett skitfel som har kostat enormt med tid men nu skall den besiktigas. Inget som skall drabba dig hoppas jag!

Lycka till med pärlan

Sture
Hej Sture

Jag har faktiskt hört rykten om dina bromsproblem via faster Kerstin på SAAB. Va trist att bli fördröjd så länge. Ja, Vi har ju bytt det mesta på bilen i bromsväg... så med lite tur får vi ordning på detta och slipper de här felen du beskriver. Vi har renoverat upp huvudbromscylindern med en nysvarvad kolv. Jag har 50% chans att lyckas få den att funka annars byter jag direkt.

Nu väntar jag bara på den försenade lacken så jag kan börja plocka ihop

Ha det gott!!

Lotta
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Jag är såååååå less

Slog en signal till lackfirman i torsdags och frågade om statusen. De hade då fått hem färgen :) men såklart skulle de inte "hinna" lacka den vare sig torsdagen eller fredagen. :evil: . Det är visst så att kandyfärgen inte kan värmas torr utan måste ockupera lackboxen 3-4 timmar.
Deras ambition var att ta bilden denna vecka men nu börjar jag ta deras löften med en nypa salt. SÅÅÅÅÅÅ FRUSTRERAD, VERKLIGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dessutom lovade han ringa igår och meddela hur deras planering låg men gissa vad??? Ne, inte ringde han!!

Skulle också få ett pris förra veckan men det har jag inte fått ännu heller. Nu går man i ovissheten om man får hem bilden ens denna vecka. Troligen inte :evil: :evil: :evil:

Har fått flytta besiktningstiden till den 12/6 och även då är tidsschemat i tightaste laget.

Ja, mer än så har jag inte att berätta nu....
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Börjar snart gråta. Lackkillen ringde och säger att när de monterat gångjärnen så passar inte dörren på pass-sidan så bra. Han vill att vi kommer ner och kollar. Jag ska skicka dit mannen, herregud, tar det aldrig slut???????

Vet ju att vi bytt typ 100% av A-stopen, tröskeln och nedre delen av dörrhålet men jag tror inte Svetsis (Jörgen) och mannen gjort så tokigt... Lackkillen tror den är lite krockad och därmed sned... va fan... jag blir tokig... Vad har jag gjort för att förtjäna det här strulet?
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

Trist att läsa :( Passa ni inte alls in dörrarna innan ni skicka den på lack?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Vi hade ju i stressen slarvat bort original-gångjärnen och eftersom dörrarna var inpassade med dem efter svetsningen så antog vi att dörrarna skulle passa. Men nu när vi köpte nya borde vi testat dem innan, jäkligt klantigt av oss :(

Det lackeraren sa är att dörren passar i dörrhålet tills man monterar gångjärnen, verkar som A-stolpen (som INTE är original... ställer till det) Det är ju ett jäkla skit, förarsidan har originalplåt men till passageraren fick jag inte tag i det och fick nöja mig med "non genuine"

Jag får reda på mer imorron när mannen åker dit för att resonera kring alltihopa... Om det inte går med det här får vi väl borra upp nya hål i A-stolpen och få mer justeringsmån.

Bara den där jävla lacken kommer på bilen så man kan få hem den nångång..... :cry:
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

Ok så ni har haft dörren på plats med de gamla gångjärnen, då är det ingen katastrof utan det går att lösa.
Kämpa på, följer med spänning hur bygget fortskrider :D

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Crona skrev:Ok så ni har haft dörren på plats med de gamla gångjärnen, då är det ingen katastrof utan det går att lösa.
Kämpa på, följer med spänning hur bygget fortskrider :D

//Thomas
Tack :) , ja, för nåt år sen hade jag inte gnällt om nån vecka hit och dit men nu VILL jag vara med på Taxingecruisingen. Sen blir jag lite less när allt skjuts upp av sånt jag inte kan påverka själv. Lackfirman har nu haft bilen snart två veckor längre än vi sa.... det är 14 jobbiga dagar :cry:
Stuwas

Inlägg av Stuwas »

Hej! Vill inte på något sätt verka negativ eller åtminstone inte sprida min negativitet om just den lackeraren på dig men jag kan bara säga att de INTE får röra någon av mina bilar eller andra fordon jag har. Det är till och med så allvarligt att jag vägrade mitt försäkringsbolag att lämna en av mina bilar dit när jag fick en försäkringsskada på den. De skiter fullständigt i dig som kund och jag hoppas lacken sitter kvar på din bil hela året. Jag kan bara råda dig till att få garantier på arbetet och ett pris innan de lackerar din pärla.
Passa in dörren kan du göra efter du fått hem bilen men var väldigt, väldigt försiktig med allt arbete på en färsk lack. Även om lacken varit inne i ugn på torkning så är den inte genomhärdat förren om ca 3 månader. Första veckorna så räcker det med att du håller för hårt med ett finger för att du skall få fingeravtryck på lacken (går att polera bort senare). Minsta lilla repa med en skruvmejsel ger permanenta skador, till skillnad mot en genomhärdad lack som tål ganska mycket.
Lycka till och jag håller alla tummar och fingrar på att det blir bra för lackfirman kan när de vill, de är faktiskt riktigt duktiga lackerare men de bryr sig som sagt inte om oss "små"kunder, det är lastbilar, försäkringsärenden o.s.v. som är den stora inkomstkällan för dem.
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Ja, det verkar verkligen vara så att löftena till mig inte är särskilt viktiga för dem egentligen. Dock har Peter nu justerat in dörren på plats därnere och sen hoppas jag att det blir bra så. Egentligen var inte justeringen särskilt svår om man bara kapade upp hålen lite, men det vågar de ju inte göra själva.

Min Kandy kan inte värmas torr, det var tydligen inte lika som med andra. Sen hoppas jag verkligen att de inte klantar sig nåt mer nu. När jag fick hem bilen senast var det ju iofs innuti men där satt nån liten tejp kvar som sen lämnade en 4-kantig grundfärg synlig men inte på nåt ställe de inte kan justera vid denna lackering.

Synd att jag inte fick ditt meddelande innan jag anlitade dem ifall det är så illa med ryktet. Har ju själv inte nån erfarenhet av dem mer än att de lackat skador på vår SAAB tidigare med bra resultat. Därför var det lätt att ta dem.

Ne, nu hoppas jag verkligen att bilen kommer hem snart så jag får åka lite.

Tack för råden Sture!
Skriv svar