Frågor om koppling mm
Frågor om koppling mm
Köpte min första körbara koja igår!!! En mini från -79 blev det... Vi körde hem den ca 15 mil och den gick riktigt bra men sen när vi kom hem, och den hade stått i kanske en kvart, så började den slira på kopplingen. När jag gasade så ökade den inte i hastighet men den gick upp i varv väldigt. Det gick såklart sakta framåt men inte så mycket mer. Betyder detta att lamellerna är slut? Kan jag byta utan att ta ur motorn? Eller kan det bero på nåt annat?
Sen sitter det bredare däck och fälg på så högra bakre däcket tar i på insidan vid vänstersväng. Hur åtgärdar jag detta? Ska jag köpa "spacers" eller nåt sånt? Sen den där luftpumpen som renar avgaserna på nåt sätt, ska jag ta bort den eller bör den sitta kvar?
Återkommer säkert med mer frågor men det här måste jag ha svar på först...........
Tack på förhand och ha en trevlig kväll allihop!!!
Sen sitter det bredare däck och fälg på så högra bakre däcket tar i på insidan vid vänstersväng. Hur åtgärdar jag detta? Ska jag köpa "spacers" eller nåt sånt? Sen den där luftpumpen som renar avgaserna på nåt sätt, ska jag ta bort den eller bör den sitta kvar?
Återkommer säkert med mer frågor men det här måste jag ha svar på först...........
Tack på förhand och ha en trevlig kväll allihop!!!
- kerguelair
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
- Ort: Värmdö
kanske justera kopplingsreturen ? Finns på en 79 ?
kopplingsslirandet kan bero på
slitna lameller men det kan också och förhoppningsvis ha en enklare orsak.
Kan vara olja på kopplingen (om det läcker någonstans där) eller att kopplingsreturarmen är felinställd. (Det här gäller ju inte om du har en självjusterande koppling allstå. )
Har du ingen självjusterande koppling, så finns det på höger sida av motorn en arm som sticker ut från motorn och vars övre del är kopplade till kopplingens huvudcylinder. Där nere, vid armens börja, finns en liten bult som sticker ut från motorn. 0,50 mm skall avståndet mellan bultens huvud och kopplingsarmen vara.
Skall du lossa justerarmen från den där kolven som sticker ut från huvudcylindern, finns där en stark fjäder och en liten konstig bricka.
Brickan kan flyga iväg ganska långt från bilen när man håller på där...
slitna lameller men det kan också och förhoppningsvis ha en enklare orsak.
Kan vara olja på kopplingen (om det läcker någonstans där) eller att kopplingsreturarmen är felinställd. (Det här gäller ju inte om du har en självjusterande koppling allstå. )
Har du ingen självjusterande koppling, så finns det på höger sida av motorn en arm som sticker ut från motorn och vars övre del är kopplade till kopplingens huvudcylinder. Där nere, vid armens börja, finns en liten bult som sticker ut från motorn. 0,50 mm skall avståndet mellan bultens huvud och kopplingsarmen vara.
Skall du lossa justerarmen från den där kolven som sticker ut från huvudcylindern, finns där en stark fjäder och en liten konstig bricka.
Brickan kan flyga iväg ganska långt från bilen när man håller på där...
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Hej,
När du justerade armen hur gjorde du då? Jag har för mig att när jag grundinställde min kopplingsarm så fick man lossa fjädern som sitter på armen och sedan dra ut armen (från motorn) så långt som möjligt och det är DÅ som spelet skall vara 0.5 mm mellan armen och "stoppskruven"...
Eller minns jag helt fel??
//Anton
När du justerade armen hur gjorde du då? Jag har för mig att när jag grundinställde min kopplingsarm så fick man lossa fjädern som sitter på armen och sedan dra ut armen (från motorn) så långt som möjligt och det är DÅ som spelet skall vara 0.5 mm mellan armen och "stoppskruven"...
Eller minns jag helt fel??
//Anton
-
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
- Ort: Krokom
-
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
- Ort: Krokom
walker! ja du har rätt.om det inte var något spel alls,då ska den skruvas
in. man behöver INTE lossa fjädern, men det är lättare att kolla spelet
med fjädern bortkopplat. den har ingenting med spelet på armen att göra.
in. man behöver INTE lossa fjädern, men det är lättare att kolla spelet
med fjädern bortkopplat. den har ingenting med spelet på armen att göra.
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Fjädern som skall dra tillbaka armen...
ingår i service paketet:

part nr hos Mini Mania(http://www.minimania.com) är:
MMKT0017

ingår i service paketet:

part nr hos Mini Mania(http://www.minimania.com) är:
MMKT0017
