Frågor om koppling mm

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
walker
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 juni 2005 kl. 16:53

Frågor om koppling mm

Inlägg av walker »

Köpte min första körbara koja igår!!! En mini från -79 blev det... Vi körde hem den ca 15 mil och den gick riktigt bra men sen när vi kom hem, och den hade stått i kanske en kvart, så började den slira på kopplingen. När jag gasade så ökade den inte i hastighet men den gick upp i varv väldigt. Det gick såklart sakta framåt men inte så mycket mer. Betyder detta att lamellerna är slut? Kan jag byta utan att ta ur motorn? Eller kan det bero på nåt annat?

Sen sitter det bredare däck och fälg på så högra bakre däcket tar i på insidan vid vänstersväng. Hur åtgärdar jag detta? Ska jag köpa "spacers" eller nåt sånt? Sen den där luftpumpen som renar avgaserna på nåt sätt, ska jag ta bort den eller bör den sitta kvar?

Återkommer säkert med mer frågor men det här måste jag ha svar på först...........
Tack på förhand och ha en trevlig kväll allihop!!!
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

kanske justera kopplingsreturen ? Finns på en 79 ?

Inlägg av kerguelair »

kopplingsslirandet kan bero på
slitna lameller men det kan också och förhoppningsvis ha en enklare orsak.
Kan vara olja på kopplingen (om det läcker någonstans där) eller att kopplingsreturarmen är felinställd. (Det här gäller ju inte om du har en självjusterande koppling allstå. )
Har du ingen självjusterande koppling, så finns det på höger sida av motorn en arm som sticker ut från motorn och vars övre del är kopplade till kopplingens huvudcylinder. Där nere, vid armens börja, finns en liten bult som sticker ut från motorn. 0,50 mm skall avståndet mellan bultens huvud och kopplingsarmen vara.

Skall du lossa justerarmen från den där kolven som sticker ut från huvudcylindern, finns där en stark fjäder och en liten konstig bricka.
Brickan kan flyga iväg ganska långt från bilen när man håller på där...
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
walker
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 juni 2005 kl. 16:53

Inlägg av walker »

Tack för svaret. Men om det är olja på lamellerna måste jag ju ändå byta??? :shock: Måste motorn ur då? Jag kollade armen och det var inte något spel alls. Hann inte skruva och testa men ska göra det ikväll.
palman

Inlägg av palman »

det är itne allt för bra om där olja på kopplingen. rätta mig om jag har fel men kan inte vevaxlens packbox vara kass då??
walker
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 juni 2005 kl. 16:53

Inlägg av walker »

Nu är spelet justerat till lite mer än tidigare. Det vart ingen direkt skillnad, det slirar fortfarande en del. Mer tips?
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Hej,
När du justerade armen hur gjorde du då? Jag har för mig att när jag grundinställde min kopplingsarm så fick man lossa fjädern som sitter på armen och sedan dra ut armen (från motorn) så långt som möjligt och det är DÅ som spelet skall vara 0.5 mm mellan armen och "stoppskruven"...

Eller minns jag helt fel??

//Anton
walker
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 juni 2005 kl. 16:53

Inlägg av walker »

Drog bara i armen tills det "började ta" och skruvade sen in stoppskruven en liten bit. Rätt eller fel?
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Inlägg av tallefjanten »

inte skruva IN men ut (den där lilla skruven,11ans nyckel om man pratar i mm)
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Japp, UT skall du skruva stoppskruven i princip tills den ligger imot armen när den är i sitt yttersta läge, men lossade du fjädern?


//Anton
walker
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 juni 2005 kl. 16:53

Inlägg av walker »

Men skruven låg emot armen innan jag skruvade på den och skruvar jag sen UT skruven blir det ju inget spel alls emellan!?!?! Och nej, jag lossade inte fjädern. Måste man det?
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

vad jag minns så måste du lossa fjädern, för då får du ett större spel.. Har för mig att jag först justerade utan att lossa fjäder och då blev det inte bra, men när jag lossa fjädern blev det "kanon".
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Inlägg av tallefjanten »

walker! ja du har rätt.om det inte var något spel alls,då ska den skruvas
in. man behöver INTE lossa fjädern, men det är lättare att kolla spelet
med fjädern bortkopplat. den har ingenting med spelet på armen att göra.
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
palman

Inlägg av palman »

vad för fjäder??
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

Fjädern som skall dra tillbaka armen...

ingår i service paketet:
Bild

part nr hos Mini Mania(http://www.minimania.com) är:
MMKT0017


8)
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Ok, fjäderlossning eller inte kanske har med armstyrka att göra !? :roll:
Skriv svar