Nån som kör med kompressor?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

Okay.. Men om man om man skulle jämföra att ha en kompressor med att ha en planad topp, finns det någon likhet där eller ger dom olika respons? Det jag undrar är om en planad och portad top kan vara som substitut i stället för en kompressor eller om det är fördelaktigt med kompressor och normala kompressionsvärden på toppen?
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
jocke.carlsson
Inlägg: 350
Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
Ort: Ulricehamn

Inlägg av jocke.carlsson »

Med kompressor & turbo till för du luft under tryck vilket gör att du har mer syre vilket leder till att du kan förbränna mer bränsel och där med få mer effekt.

En parentes (1kg laddtryck ger en ungefärlig effekt ökning på 100%)
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

Japps, I see. Alltså så får man mer effekt av ett normalt förbränningsrum med en kompressor eftersom man har större volym att fylla med tryck, så att plana toppen är mer en grej som är fördelaktig om man vill komprimera den mindre mängd luft man har utan kompressor och få högre tryck i explosionerna. =) Jag förstår fördelen nu...
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Skriv svar