Nästan helt död...

Allt som har med elektronik att göra.
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Nästan helt död...

Inlägg av makervall »

När jag skulle åka hem från jobbet idag var kojan död.
Traskade in å hämtade ett mätinstrument.
12,7v på batteriet och samma vid säkringsdosan fram. Säkringarna hela. Men inget liv i startmotor, ljus eller tuta. Lyset och tutan ska fungera utan att tändningen är påslagen.

Hittar inget fel... Ska ut snart igen och fortsätta leta. Har ni några bra förslag.

Austin mini 1000 -76

/Magnus
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Inlägg av tallefjanten »

låter som dålig jordning.
bra jordning är ett + 8)
(gjorde ingrepp på svärfars 900 turbo -83.
sitter några jordkablar längst fram på balken.
riktig rengörning,+ kopparfett!
fan! startmotorn snurrade som fan, bilen går mycket renare,
+ att div mätare har fått tillbaks rätt mätning mm.)
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Niobium

spänning

Inlägg av Niobium »

Man kan mäta voltantalet på ett dåligt batteri tills man blir gråhårig, det är strömstyrkan som är det intressanta, två 9V batterier är 18V men de klarar likt förbaskat inte av att starta en hundkoja.

Man får mäta med "last" och då mäter man strömstyrkan (Ampere / A), det är den som skjuter på inte Volttalet/Spänningen.

Testa ladda batteriet fullt med laddare, kolla sedan så att remmarna till generatorn är hela och att laddningen verkar ok, är den inte ok kolla jordningen samt ev datumstämpeln på ditt batteri. Är det över 5 år så kan det vara dags att byta, fylla på syra som sista nödhjälp.

Själv monterade jag seniltuta för ljuset efter att ha puttat igång min kojja vid åtskilliga tillfällen, det var min bil´s akilleshäl.
;)

Lycka till!
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av makervall »

Har varit ute i ett par timmar nu... huga va trångt det är under huven...

Hur jag än gör så får jag bara ström på den nedersta säkringen, inget alls på den övre. Varesig jag har tändningen på eller ej. Känns lite skumt!?

Jag vet att det är strömmen som är det viktiga, men det är lite jobbigare att mäta.

/Magnus
jocke.carlsson
Inlägg: 350
Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
Ort: Ulricehamn

Inlägg av jocke.carlsson »

Jag har haft liknande fel på min. Då var det en av kablarna på start relät som hade lossat.sitter två små med flatstift.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

trångt?.. jag tycker fan hundkojor är som en öppen bok.. buick skylarken, där snackar vi trångt.. en tvärställd v6:a med kedjedrift.. att byta tändstiften som är mot torpedväggen är ett dagsprojekt på den!..
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av makervall »

Vart hittar jag startrelät?

/Magnus
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

framifrån bilen sätt så sitter solenoiden på vänstra innerplåten någonstans mitt på om jag inte minns fel.. förstår du vart jag menar?.. dvs vänstra stänkskyddet för motorn om du står framför huven och tittar ner ungefär i mitten på den...
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

fel helipop!!! du har blandat i hop det med laddregulatorn,,,,,eller så har jag :) lättast å hitta start relät e........ följ sladden från startmotorn så hittar du det :)
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Användarens profilbild
Per_cooper
Inlägg: 301
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 17:48
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Per_cooper »

solenoiden sitter på en plåt skruvad i kåpan över kopplingen alldeles ovanför startmotorn
(På bilden skruvas plåten som solenoiden sitte på i de två hålen vid gasflaskans underdel)
Bild
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

solenoid

Inlägg av kerguelair »

mailade nyss bild på solenoiden till dig. Hoppas det hjälper
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av makervall »

Tackar för hjälpen. Attans att man måste jobba... Ny tag i eftermiddag.

/Magnus
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

Sorry! =)
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
palman

Inlägg av palman »

helipop hade faktiskt rätt denna gången. start solenieden brukar ju sitta på start motorn på andra bilar men på min sitter den där helipop beskrev.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

jippie, blev lite orolig att jag trott fel sak hela tiden, för den är kraftigt dimensionerad och alla ledarna är i grövre dimmension med så det verkade lite mastigt för laddreläet.. jag beskrev solenoiden på min mk4 -77 leyland mini 1000 alltså.. =) har bild med!.
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Skriv svar