Trycker ut olja genom vevhusventilationen

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Husaberg

Re: att borra

Inlägg av Husaberg »

Niobium skrev:Ett tips om ni ska borra i motorn när den sitter på plats, ta en gammal hårddisk och plocka ut magneterna till läsararmsstyrningen, dessa är runt 3-4 mm tjocka och ca 6-7 cm långa och överdjävligt starka, tejpa sedan dessa på borret med eltejp och inte en enda flisa kommer att lossna och trilla ner där de inte ska befinna sig, en annan variant är att sätta mangneterna på vardera sida om det tilltänkta hålet med en pappskiva över borra igenom pappskivan och vips samlas allt spån där!

Glöm det där med dammsugaren! :P
Dette er spesielt lurt når man skal borre i aluminium ;)

Jeg ville tatt en leak-down test på motoren for å sett om det kommer mye trykk forbi stempelringene.
Niobium

Inlägg av Niobium »

Haha, ja alu är känt för att inte vara magnetiskt!
Användarens profilbild
kallholmen
Kontakt:

har haft samma problem i min...

Inlägg av kallholmen »

allegro, både på 1275 och nu på min 1785. på den senare berodde det förmodligen på täta oljekanaler. oljan hade helt enkelt ingenstans att ta vägen efter den hamnat i ventilkåpan. det märkliga var att den då bara tryckte ut olja när motorn hade höga varv (då oljepumpen skjutsar på en större mängd olja). det löste sig genom byte till helix olja, den är väldigt rengörande men har även för låg viskositet. i mitt fall var den svartare än tjära efter 100 mil. nu har jag åter rätt olja och problemet är väck.

att din motor trycker ut olja på kopplingen beror antagligen på trasig packbox. som i sin tur beror på krokig vev eller dåligt axiallager.

på 1275:an var det garanterat en spricka i blocket. jag undersökte aldrig det men jag minns att kylarvattnet blev sumpigt som fan attans fort på den motorn. i vilket fall så dog den i njutånger med en jävla smäll...

men prova köra med en rengörande olja innan du river motorn, det blir som bekant en del spån och gisch i oljan på de här motorerna så det kan bara vara tätt...
austin allegro är ingen hundkoja, ok?
Användarens profilbild
kallholmen
Kontakt:

kom just på...

Inlägg av kallholmen »

... att jag har ett till tips. gör inte som jag gjorde. ta inte en snygg oljesticka från en annan koja! de är helt enkelt olika långa. om du fyller för mycket olja (jag fyllde för lite under en lång tid) så kommer motorn förmodligen att trycka ut en del. alltså se till att nivån verkligen är rätt - lita inte på stickan. särskilt gäller det kanske de som en gång bytt motor, men kanske inte sticka.
austin allegro är ingen hundkoja, ok?
Användarens profilbild
crippa75

Re: kom just på...

Inlägg av crippa75 »

Det är ju ingen rolig läsning med alla spekulationer om spricker i blocket och krokiga vevar. Jag vill ju ut och bränna med min koja!

I bästa falll är det en kombintaion av flera saker.
1)Högt vevhuskomp pga dåliga kolvringar - jag ska göra ett komp prov! Vad är normalt komp?
2) Jag tror att jag har en olja med för låg viskositet nu, vilket gör den flyktig. (Kör på syntetisk olja från Biltema)
3) Jag kan ha för mycket olja på grund av fel sticka.
4) Kanske för hård fjäder i oljetrycksreduceringen och därför för högt oljetryck.
5) Kanske stopp i oljekanalerna som kallholmen säger. Hittade en tråd på en mc-sida som pratade om att "Om motorn är "gammal och skitig" invändigt finns risken att helsyntetoljan löser upp gammal "gegga" i motorn som kan fastna i fina kanaler." http://www.bike.se/forum/thread.php?t=2929
Finns det någon bra tillsats man kan hälla i för rengörning eller måste jag byta till Helix olja?
Senast redigerad av crippa75 den 22 juni 2006 kl. 23:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
crippa75

Inlägg av crippa75 »

Man jobbar för mycket, men mekar för lite...

Var och kollade till pärlan idag. Så länge jag kör lugnt så trycker den ingen olja. Jag ska försöka få till ett komp test.
Vad är normal kompression på en koja? Hur många kilo? 14-15 kg?
Användarens profilbild
crippa75

Inlägg av crippa75 »

På grund av diverse el fel (tack Lucas) och semester har jag inte hunnit göra kompressiontest ännu.

Jag funderar på ifall Slick50 skulle vara ett alternativ till att riva motorn. Någon som har erfarenhet av deras produkter?

Tänker på nedanstående produkt:
Slick 50® Engine Treatment For High Mileage Vehicles
Designed specifically for vehicles with 50,000 miles or more. A pour and drive engine treatment that includes a 50,000 mile engine limited warranty. Slick 50® Engine Treatment For High Mileage Vehicles works on current problems of high mileage vehicles and protects against future ones without corroding engine components. Use Slick 50® Engine Treatment For High Mileage Vehicles as part of the high mileage vehicle's maintenance to help prevent horsepower loss and protect it for years to come. Slick 50® Engine Treatment For High Mileage Vehicles helps to:

* Prevent horsepower loss
* Reduce oil consumption
* Improve compression
* Reduce exhaust smoke and hydrocarbon emissions
* Minimize blow-by
* Protect against friction and heat

Available Size: 15 fl. oz bottle Stock Number: 50106015
Anders Bohman

Inlägg av Anders Bohman »

Ett tips kan vara att göra en invändig motortvätt! Funkar kanon på att rensa upp skitiga oljekanaler i hydraul lyftare. Sök på "Engine Flush" Eller gå in på Malte Månsson hemsida för de är generalagenter för denna metod.

Anders Bohman
pickupkalle
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

sitter inga hydrauliska lyftare på en kojja av äldre modell
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Anders Bohman

Näää, jag vet, men det jag menar är att klarar det att göra rent i dessa små oljekanaler i en lyftare så borde det funka i en kojamotor för allmän inv. rengöring. (vem vet hur noga tidigare ägare har varit med oljebyte och tillika filterbyten?)

Jag har Miata (förutom min 69a Cooper) och på Miatan byter jag olja varje 500e mil och trots det så fanns det ca 1/2 liter ren skit i motorn. Detta ser man för det sitter ett externt filter på själva tvättaggregatet.

Denna procedur funkar så att man ansluter en stoss till oljefilteringången och en annan till oljeplugghålet och sedan tvättas motorn invändigt med en rengöringsvätska ca 15 min. Därefter blåser maskinen rent med tryckluft och sedan på med ett nytt oljefilter och fräsch olja.

Fast denna metod kanske redan är välkänd..???

Anders Bohman
Användarens profilbild
crippa75

Inlägg av crippa75 »

Läste på Malte Månssons hemsida och det lät intressant. Om problemt är att det är stopp i någon kanal så borde en spolning göra susen. HUr mycket kostade det dig när du gjorde en spolning på Miatan?

Jag körde lite i helgen - så länge jag kör lugnt så funkar det finfint. Jag har inte vågat pressa fullt igen... Ska göra det för att återskapa problemet...
Anders Bohman

Hej.
Ursäkta att jag inte var snabbare med svar......men iaf så betalade jag ca 800kr (utan olja och filter), fast vi har klubbrabatt. Ordinarie pris tror jag är ca 1200kr.
På min Cooper så hade jag förra året en jäkla massa klegg under ventilkåpan, så till i år så blev det ett rejäl slang från kåpan och direkt in i en förgasare (sughjälp). Detta verkar vara en bra medicin iaf för min motor för nu har jag nada problem med klegg. Fast det verkar ju inte vara riktigt samma broblem som du brottas med.......Hur känns trycket om du lyfter på oljepåfyllnadslocket på tomgång ? Har du något kännbart tryck vid oljestickan ?

Anders
Användarens profilbild
Litenmentuff

Re: Trycker ut olja genom vevhusventilationen

Inlägg av Litenmentuff »

ajaj detta bådar inte gått har ny oljepump i min 1380 maskin och ett oljetryck på cirkus 6bar vid uppstart :evil: får väl börja med å borra upp ett hål i ventilkåpan å se hur det artar sig när man varvar ur. :mrgreen:

anar redan oråd! vi får se i vår!
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Magnusson

Inlägg av Magnusson »

Det kan ju även vara så att dina vipparmsbussningar eller axel är slitna felmonterade så att det flödar för mycket olja upp i ventilkåpan Blåser all olja ut i ventilkåpan kan det vara felet Att man har högt oljetryck borde inte påverka vevhusventilationen Jag tror mer på att du har läckage i kolvringarna om det blåser i vehuset kanske kan en cylinder vara oval?
Går det så går det!!
Användarens profilbild
crippa75

Inlägg av crippa75 »

Jag har fått ordning på min maskin. Det var en kombination av flera saker:
1) Fel/Dålig vevshusventialtion, löstes genom att borra upp ett ventilationshål i kopplingskåpan och sen sätta ett filter där samt filter för vevhusventilationen
2) För flyktig olja till motorn
Här är en bild
http://www.garaget.org/?car=95320&image=916390

Har bytt kylarslangar och putsat lite sedan den bilden.
Skriv svar